Drugie wakacje z rodziną za granicą – Chorwacja 2019 - W streszczeniu - strona i blog o podróżach, o życiu, o wszystkim

Przejdź do treści

Menu główne:

Drugie wakacje z rodziną za granicą – Chorwacja 2019

Nemira - Na plaży
W tym roku również spędzaliśmy wakacje w Chorwacji ale w odróżnieniu od poprzedniego roku trwało to trochę dłużej bo 8 dni :). Droga też była krótsza gdyż wakacje w Chorwacji postanowiliśmy spędzić w okolicy miejscowości Omiś niedaleko Splitu, który jest ok 130 km na północ od miejscowości Klek, w której byliśmy w zeszłym roku.
Omiś jest pięknie usytuowaną miejscowością w kanionie rzeki Cetina pomiędzy dwoma pasmami gór. Cetina dzieli miescowość Omiś na dwie części a wzdłuż jej brzegów cumują jachty i łodzie. W miejscowości znajduje się pozostałość po dawnej fortyfikacji z wieżą widokową z której można podziwiać przepiękny widok na miasto oraz okolice. Atrakcją jest również stara część miasta z wąskimi uliczkami z knajpkami i sklepikami oraz aleja spacerowa wzdłuż rzeki od mostu łączącego dwie części miasta aż do końca falochronu wbijającego się w morze. Plaża w Omisiu jest bardzo szeroka. Jest to piasek pomieszany z drobnymi kamieniami, są również nasadzone drzewka aby dać trochę cienia. Kąpielisko przy plaży ciągnie się daleko w morze i jest wydzielone liną. Głębokość w wodzie rośnie powoli czyli raj dla dzieci. Na końcu kąpieliska w głąb morza umieszczone są dmuchańce (tor przeskód) dla plażowiczów. Ponadto w mieście znajduje się stacja benzynowa,
płatny „strzeżony” parking, bank i bankomaty (m.in. Euronetu), sklepy spożywcze, punkt zdrowia (na szczęście nie musieliśmy korzystać). Jeśli ktoś nie wziął lub zapomniał gadżetów do wody typu – gumowy materac, koło czy maska do nurkowania to można je znaleźć na każdym straganie lub ewentualnie pojechać do Decathlonu w Splicie. Nasza kwatera usytuowana była nie w samym Omisiu a ok. 3 km na południe od miasta w osadzie Nemira i dojeżdżaliśmy samochodem do miasta. Jeśli ktoś nie lubi gwaru miejskiego i szuka ciszy to znalezienie kwatery pod Omisiem jest dobrym rozwiązaniem. Plaże przy naszej kwaterze (Nemira) były piękne – zatoczki, skały i duże kamienie ale w wodzie dość szybko robiło się głęboko. Turyści dość często pływali na tym. W osadzie jest blisko siebie bankomat, sklep spożywczy, pub i pizzernia oraz kilka kawiarni.
W tym roku oprócz wycieczek do miasta Omiś zrobiliśmy sobie jeszcze dwie wycieczki do Splitu, gdyż jest blisko oraz do Bośni i Hercegowiny. W Splicie zwiedziliśmy m.in.  port promowy oraz Pałac Cesarza Rzymskiego Djoklecana wpisany na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Split to duże miasto pełne lokali gastronomicznych i straganów usytuowanych w okolicy Pałacu Djoklecana. Ze Splitu można zrobić sobie wycieczkę promową m.in. na wyspę Brać. Mnie osobiście aż tak nie zauroczył, może dlatego,
Nemira - Spacer brzegiem morza
Nemira - Głazy
Nemira - Spacer w kierunku plaży Stanici
Bośnia i Hercegowina - Wodospady Kravica
Nemira - Wspinaczka po skalnym nabrzeżu
Split - Widok na terminal promowy
Nemira - Zachód słońca a w tle widok na Omiś
Bośnia i Hercegowina - Miasto Mostar nad rzeką Neretwa
że podczas naszego pobytu panował tam straszny upał. Drugą wycieczkę zrobiliśmy do Bośni i Hercegowiny, gdzie odwiedziliśmy Wodospady Kravica (cudowne miejsce), Wzgórze Objawień (Podbrdo) w okolicy Medjugorie oraz miasto Mostar. Po drodze było dużo inwestycji drogowych jeszcze nie zakończonych ale widać że kraj się rozwija a atrakcji turystycznych jest sporo. Zaczęliśmy od Wodospadów Kravica jadąc tam natrafiliśmy na drogowskaz, na którym tabliczka wskazywała Wodospady w lewo a druga w prawo :). Widzeliśmy, że auta zatrzymywały się przed tabliczką na dłużej bo trochę to mylące choć do miejsca docelowego prowadziły dwie trasy. My skręciliśmy w lewo i jechaliśmy przez jakąś drogę w budowie.  Ceny na Wodospady są o niebo niższe niż w Chorwacji np. do Parku Narodowo Krka. Bilet dla osoby dorosłej w wakacje kosztował 10 KM (marek bośniackich) dla dzieci od 7 do 18 lat 5 KM. Natomiast dzieci poniżej 7 lat wstęp mają za darmo. Nasz syn skończył co prawda 7 lat ale obsługa machła ręką i wszedł za darmo. Należy pamiętać aby wziąć ze sobą kąpielówki i strój kąpielowy bo kąpiel w rozlewisku wodospadów to niezła frajda. Przechodząć kładką na drugą stronę rzeki widać jak czysta jest woda. Na miejscu są również toalety i punkty gastronomiczne.
Split - Nabrzeże portowe
Nemira - Plażowanie
Nemira - Zachód słońca
Nemira - Grota w skale
Nemira - Plaża Mala Luka
Nemira - Głazy na plaży Mala Luka
W tym roku odwiedziliśmy również miasto Mostar, którego perłą jest Stary Most z czasów osmańskich. Most został zniszczony w czasie wojny na Bałkanach, zresztą śladów wojny w tym miejscu jest więcej (w trakcie przechadzki po mieście mijaliśmy cmenarz pełen grobów muzułmańskich z lat 1992-1995). W okolicy znajduje się również Meczet i Starówka pełna lokali gastronomicznych, gdzie można zjeść regionalne potrawy. Jak rok wcześniej i tym razem weszliśmy na Wzgórze Objawień ale po mieście Medjugorie już nie spacerowaliśmy gdyż brakło nam czasu. Oprócz dwóch całodniowych wycieczek głównie plażowaliśmy bo to w Chorwacji jest najpiękniejsze. W pobliskiej miejscowości (Stanići) kupiliśmy domowej roboty rakije (różne smaki) i likiery oraz oliwę do domu i na prezenty. Pobyt w Chorwacji szybko dobiegł końca. W drodze powrotnej zajrzeliśmy jeszcze do Wenecji :) ale to może opiszę w oddzielnym artykule jak znajdę chwilkę.
Po powrocie do domu przeglądałem oferty i kwatery w osadzie Nemira. Nie było żadnej oferty promocyjnej – wszystko wykupione. Najbardziej ździwiło mnie to że apartament w którym byliśmy jest już zarezerwowany na przyszły rok  w podobnym okresie. Z tego wniosek że turystom podoba się okolica i raczej nie ma co liczyć na obniżkę ceny przy wcześniejszej rezerwacji.